Våra gemensamhetsdagar
Farsta Strandskolan och hela MA Vätterosen arbetar alltid för att ha en fantastisk gemenskap mellan barn/elever, personal och hem. Detta gäller även mellan förskola, skola och fritidshem.
Vi har flera dagar varje läsår där vi hittar på olika aktiviteter med eleverna, där ett syfte alltid är att öka gemenskapen och tryggheten i verksamheten. Givetvis finns det även fler syften med olika dagar, men vi vet att barn/elever och personal mår bra av att känna gemenskap, trygghet och även glädje under sina skoldagar/arbetsdagar.
På många av våra gemensamhetsdagar är eleverna i åldersblandade grupper från F–3. Dessa grupper blir eleverna indelade i när de börjar i Farsta Strandskolan i förskoleklass, och vår målsättning är sedan att de ska vara där till slutet i åk3. Det hjälper till att lära känna varandra över årskurserna, och det blir även som ett outtalat faddersystem mellan framförallt årskurs 3 och förskoleklass, där de äldre alltid är fantastiska på att ta hand om och hjälpa sina yngre kompisar.
Exempel på våra olika gemensamhetsdagar
Äventyrsdagar
En dag varje termin är det dags för skolans Äventyrsdag. Detta är mycket uppskattat hos eleverna och vi får ofta höra att det är den bästa dagen på året. Eleverna får på morgonen en introduktion till äventyret, ofta genom ett brev eller film. Ett äventyr grundar sig alltid på ett problem som behöver lösas med hjälp av eleverna. Saker från nutiden som har åkt tillbaka i tiden, superhjältar som saknar sin kraft, en miljöbov som skräpar ner i skogen eller en försvunnen OS-eld är några exempel på problem som eleverna har utmanats med under åren.
Väl framme i vår Äventyrsskog ska eleverna i sina åldersblandade grupper genomföra äventyret och hitta lösningen. Detta sker genom olika stationer i skogen, där vår fantastiska personal hittas utklädda och i karaktär utifrån äventyrets tema. Eleverna har genom åren bland annat fått träffa forntidsmänniskor, superhjältar, tv-spelskaraktärer och barnboksfigurer. Stationerna medför oftast att gruppen får med sig en viktig del till den slutgiltiga lösningen, som eleverna brukar stöta på vid äventyrets sista station. Se gärna under höjdpunkter på vår instagram för att ta del av några äventyr som vi har genomfört de senaste åren.
När alla grupperna har genomfört äventyret, hittat lösningen och kommit tillbaka till den riktiga världen igen, är det dags för en gemensam lunch som vi äter antingen i närliggande parkleken eller på vår skolgård.
Äventyrsdag tillsammans med förskolan
Farsta Strandskolan anordnar en äventyrsdag för våra äldsta kompisar på förskolan i slutet av vårterminen. Det är då elever i skolan, oftast från årskurs 3, som skådespelar på de olika stationerna i äventyret. Innan äventyrsdagen har eleverna varit med i planeringen och förberett sig, tillsammans med skolans lärare i idrott och hälsa.
OS-dag
Vi avslutar läsåret med Farsta Strandskolans olympiad. På Farsta IP får eleverna i sina åldersblandade grupper genomföra olika aktiviteter, med största del inspirerade av friidrott, som exempelvis längdhopp, 60m och kastgrenar. Vi passar även på att få in olika samarbetsstationer där eleverna ska genomföra mänskliga pyramider samt vara ledsagare med enbart ord till någon med ögonbindel. Avslutningsvis springer laget en stafett runt 400 metersbanan. Det land (grupperna heter ett landsnamn) som lyckats bäst tillsammans under denna dag får slutligen lyfta vår vandringspokal.
Vårdans
Runt valborg varje läsår bjuder vi in förskolan till Farsta Strandskolans vårdans. Eleverna har då i sina respektive klasser tränat på en koreografi tillsammans med vår lärare i idrott och hälsa. Varje klass uppträder för förskolan och varandra på vår skolgård. Efter sista uppträdandet dansar vi tillsammans helt fritt med barnen på förskolan.
Vintermysdag
I slutet av höstterminen anordnar vi en riktig mysdag där eleverna i åldersblandade grupper får genomföra olika stationer. Några exempel på stationer denna dag är vinterpyssel, högläsning med passande sidoaktivitet och pepparkaksgarnering. Vintermysdagen avslutas med lunch i de olika grupperna.