Projekterande arbetssätt
i förskolan
På Vätterosen arbetar vi och bedriver undervisning utifrån ett projekterande arbetssätt. Det definierar vi som följande:
I praktiken innebär detta att unde de första veckorna på höstterminen har pedagogerna ett extra fokus på att lyssna, se och tolka det barnen visar nyfikenhet och intresse kring. Utifrån barnens nyfikenhet och fascination kring ett ämne eller föremål utformar pedagogerna sedan ett brett projekt som är levande under hela läsåret. Projektet berör läroplanens olika delar där både språk, naturvetenskap, rörelse, matematik och estetiska processer får ta stor plats – allt med utgångspunkten i barnens egna nyfikenhet.
På Vätterosen möter barnet projektet under många olika stunder i veckan. Det sker både i större grupper men även i mindre format. Undervisningen sker på avdelningen, på våra gårdar, i skogen eller via ett studiebesök. Det viktiga är att barnet måste få leka och uppleva sin kunskap i flera olika sammanhang under veckan. Pedagogerna arbetar med flera olika dokumentationsverktyg som gör att de hela tiden utgår från barnets frågor, kommentarer och upplevelser för att få projektet att gå framåt.Varje vecka utvärderas veckans lärande – som sedan ligger till grund för planeringen som kommer. Genom åren har vi haft projekt som berört både djur och natur, fordon eller rymden.